Înainte și după ziua de 2 Aprilie (Ziua Conștientizării Autismului) - Ghercă Andreea Mădălina

Înainte și după ziua de 2 Aprilie (Ziua Conștientizării Autismului)

Andreea Mădălina Ghercă

Descoperă importanța acceptării și empatiei în fiecare zi, nu doar pe 2 aprilie, Ziua Conștientizării Autismului. Află mai multe despre provocările și nevoile persoanelor cu autism și cum putem contribui la o lume mai înțelegătoare și mai tolerantă.

În fiecare an, pe 2 aprilie, se marchează Ziua Conștientizării Autismului. Este o ocazie de a aduce în prim plan această tulburare complexă și de a informa oamenii despre nevoile și provocările persoanelor cu autism. Totuși, ce ar fi dacă am extinde această conștientizare dincolo de o singură zi? Ce ar fi dacă am transforma această zi într-o invitație pentru acceptare și empatie în fiecare zi?

Lucrez cu copiii și adolescenții cu autism de la vârsta de 23 de ani și am avut privilegiul să cresc și să interacționez cu aceste persoane și familiile lor, într-un mod atât personal cât și profesional. Experiența mea de până acum, m-a învățat că fiecare individ cu autism este unic și are nevoi și abilități diferite. Și am învățat să privesc lucrurile din “n” perspective și să-mi schimb “lentilele” pentru fiecare copil în parte. Am văzut și cât de mult pot înfluența acceptarea și sprijinul din partea comunității în viața acestor copii și a familiilor lor.

Iată o scurtă prezentare informativă, generală:

👉 Autismul este o tulburare de neurodezvoltare care influențează multiple aspecte ale dezvoltării unei persoane, inclusiv interacțiunea și comunicarea acesteia cu mediul său înconjurător.

👉 Persoanele cu autism pot avea dificultăți în comunicarea verbală și non-verbală, pot prezenta interese sau comportamente repetitive și pot avea sensibilitate crescută la stimulii senzoriali (hipersensibilitate olfactivă, la sunet, lumină sau atingeri). Autismul este o condiție cu spectru larg, ceea ce înseamnă că simptomele variază în intensitate și se pot manifesta într-o varietate de moduri, de la forme ușoare la severe.

👉 Autismul poate să fie asociat cu diverse comorbidități, cum ar fi tulburările de anxietate, depresia, tulburările de somn, tulburările de alimentație, ADHD, tulburările de învățare și epilepsia.

👉 Este important de subliniat că nu fiecare persoană cu este supradotată, așa cum uneori se poate crede. Autismul este o tulburare complexă, iar fiecare individ are propriile sale caracteristici și nevoi.

👉 Și atunci subliniem și faptul că diferențele în ritmul de învățare între copiii tipici și cei cu autism pot fi semnificative, mai ales în funcție de gradul de afectare al fiecărui copil cu autism. Copiii tipici pot învăța unele concepte de bază într-un interval de timp relativ scurt, uneori chiar în câteva zile sau săptămâni, în timp ce pentru copiii cu autism, această învățare poate fi mult mai dificilă și poate dura mult mai mult. În unele cazuri, pot fi necesari ani de terapie și eforturi intensive pentru a ajunge la un nivel de înțelegere sau de recunoaștere similar cu cel al copiilor tipici.

👉 Este important să ne amintim că fiecare copil cu autism este unic și va avea propriile sale nevoi și abilități. Unele abordări terapeutice și educaționale pot fi eficiente pentru unii copii, în timp ce altele pot fi necesare pentru alții. De asemenea, progresul poate fi uneori diferit și poate varia în funcție de factori precum vârsta, nivelul de funcționare și intervențiile terapeutice disponibile.

👉 În cazul copiilor cu autism, procesul de înțelegere a teoriei minții poate fi afectat în mod semnificativ. Unii copii cu autism pot avea dificultăți în interpretarea emoțiilor altora, în anticiparea gândurilor sau intențiilor lor și în recunoașterea perspectivei diferite. Acest aspect poate duce la dificultăți în interacțiunile sociale și în înțelegerea lumii din jurul lor.

Diferențele în înțelegerea teoriei minții pot fi legate de gradul de afectare al autismului. Copiii cu grade severe sau profunde de afectare pot avea dificultăți majore în dezvoltarea acestei abilități, în timp ce cei cu forme mai ușoare sau mai moderate de autism pot să o dezvolte într-o anumită măsură, dar cu eforturi și intervenții suplimentare.

👉 Pentru părinții acestor copii, fiecare zi este plină de provocări și lupte. De la gestionarea comportamentelor repetitive până la găsirea modalităților de a le oferi sprijin în dezvoltarea lor, părinții se confruntă cu o mulțime de obstacole. În spatele a ceea ce vedem pe stradă, stau mii de ore de terapie și eforturi atât din partea copilului, cât și a familiei și a specialiștilor implicați.

Așadar, invit oamenii să încerce să facă mai mult:

🗣️ Îi îndemn să adopte o atitudine de acceptare și empatie în fiecare zi. Să nu își mai ferească copiii de cei cu autism în magazine, pe străzi, în mall-uri sau la locurile de joacă.

🗣️ Să nu îi judece pe părinții acestor copii, ci să încerce să îi sprijine și să îi ajute atunci când observă că se confruntă cu dificultăți. Nu îi ajuți spunându-le că sunt needucați copiii, bolnavi sau răsfațați.

🗣️ Să își încurajeze proprii copii indiferent de vârstă să interacționeze și să ofere sprijin pentru ca toate aceste lucruri ajută persoanele cu autism să-și consolideze achizițiile și să le generalizeze în medii naturale.

Acceptarea și sprijinul ar trebui să fie constante și necondiționate, nu doar o dată pe an. Oferă un mediu mai prietenos pentru toți membrii comunității. Fiecare gest de empatie contează și poate face o diferență în viața cuiva.

Gândește-te cum poți contribui la o lume mai tolerantă și mai înțelegătoare pentru persoanele cu autism și nu numai! Încercă să oferi un sprijin sincer atunci când este nevoie. Astfel, putem construi împreună o societate în care fiecare individ este acceptat și încurajat să își trăiască viața în deplinătatea sa.

🫂 Îmbrățișează diversitatea/diferențele între oameni!

👥 Interacționează de câte ori ai ocazia cu persoanele cu autism! Ai ocazia să dezvolți sau să practici cel mai înalt nivel de sinceritate și corectitudine pentru că persoanele cu autism nu știu să se prefacă!